PHOTO Magazine Nr.47: Cover & Portret Petru Bogdan

CONTACT – Autoportret obiectiv Petru Bogdan

PHOTO Magazine Nr.47 – septembrie 2009

Nimfele lui Petru Bogdan

Petru Bogdan cauta si examineaza cu instrumentele fotografului clipa comunicarii totale cu o alta persoana.

Pentru el, momentul respectiv defineste imaginea integratoare a omului din fata sa. In iminenta unei revelatii poate sta adevarul absolut despre aproapele sau. Exploreaza comunicarea in alb si negru, in contraste puternice, punand subiectele in relatie cu elementele primare, dar si cu natura urbana si peisajele industriale.

“Lipsa nefamiliara a nuantelor firesti dintr-o fotografie alb-negru favorizeaza o percepere subtila, dar puternica a expresivitatii esentiale”, spune Petru Bogdan.

 

PHOTO magazine: Cum ati ajuns la fotografie? De ce fotografia si nu un alt gen al artei?

Petru Bogdan: Am fost mereu fascinat de imagine, de modul in care aceasta construieste identitati si sentimente, in care contureaza comunicarea nonverbala si defineste raportul dintre diversitate si unicitate, “aparent” si “esential”. Imaginea unei persoane este o componenta esentiala a fiintei,definind contopirea dintre trup si suflet. Eu cred in ideea ca IMAGINEA unei persoane nu este doar imaginea ei despre sine si nici cea perceputa din exterior, ci una descoperita de fiecare dintre noi in clipa comunicarii infinit de intense cu o alta persoana. Spre deosebire de celelalte arte vizuale, fotografia reprezinta intr-o mai mare masura exprimarea unei clipe. Prin aceasta ea este, in viziunea mea, mai aproape de a surprinde IMAGINEA.

photo_magazine_sept_2009_03

PHOTO magazine: Va place sa improvizati in timpul unei sedinte foto sau de la inceput aveti programat conceptul pe care il urmariti? Cum decurge de obicei o astfel de sedinta foto?

Petru Bogdan: Conceptul si improvizatia sunt componente ale aceluiasi demers creativ, nu se exclud reciproc, se completeaza. Existenta unui concept nu numai ca nu impiedica improvizatia, ci este o conditie esentiala a succesului acesteia. Conceptul inseamna acceptarea, intelegerea si asumarea unei idei, orice actiune urmand a se desfasura in parametrii definiti de aceasta.

Majoritatea sedintelor foto se desfasoara in locatii carora le descopar si le atribui deopotriva valente simbolice, care trebuie sa posede capacitatea de a transmite personajelor anumite stari pe care ele sa le transforme in atitudini. Astfel, desfasurarea unei sedinte foto incepe inca din momentul patrunderii in acest spatiu.

Toate detaliile legate de desfasurarea si sensul demersului le discut cu toti cei implicati inainte de acest moment, alegand ca in timpul sedintei propriuzise comunicarea verbala, in special cu personajele, sa lipseasca aproape cu desavarsire. In fiecare cadru incerc sa descopar expresivitatea tendintei natural umane de transmitere a propriei imagini.

 

PHOTO magazine: Preferati fotografia alb-negru, cu contraste puternice, in majoritatea cazurilor. Aveti insa si imagini in care subiectul se topeste in fundal, pana aproape de disparitie. Para sa fie o amprenta a stilului dumneavoastra. Ce va motiveaza la o asfel de abordare?

Petru Bogdan: Culoarea comunica stari prin simpla ei prezenta. O culoare dominanta intr-o imagine transmite o anumita impresie, care este perceputa fie pe baza preferintelor privitorului, fie pornind de la o constructie simbolica paralela cu cea a expresiei compozitionale. Lipsa nefamiliara a nuantelor firesti dintr-o fotografie alb-negru favorizeaza o percepere subtila, dar puternica a expresivitatii esentiale.

De la o compozitie complexa pana la un gros-plan,orice fotografie care contine un personaj este un portret, intrucat procesul sau creativ este inscris in comunicarea  dintre model si fotograf. Raportul dintre personaj si cadru in interiorul fotografiei este, asfel, definit de acest dialog. Fotografia este un mijloc de extindere al imaginatiei prin comprimarea ei in imagine si in aceasi masura, unul al dezvaluirii imaginii prin directionarea imaginatiei.

PHOTO magazine: Puneti personajele in relatie cu natura (apa, nisipul, etc), dar si cu ruinele si peisajele industriale. Este portretul femeii mai bine scos asfel in evidenta? Ati putea sa ne explicati demersul dumneavoastra?

Petru Bogdan: Demersul este cel mai bine descris in raportul dintre real si ideal. In fotografie, personajul este surprins estetic si emotional in lipsa unui timp definibil, in ideea de a-si descoperi si de a-si lasa descoperita imaginea.  Diversele elemente compozitionale joaca in acest context conceptual rolul timpului, fie ca descriere, fie ca reper. Ele sunt cele care confera cadrului o prezenta dinamica in lipsa careia personajul risca sa devina un prizonier al spatiului ce il contureaza, fara abilitatea de a intelege sau transmite.

PHOTO magazine: In rochii deschise sau inchise la culoare, vaporoase, personajele par coborate din povestile cu nimfe. Va inspira mitologia in vreun fel?

Petru Bogdan: Limbajul mitologic tradus la nivelul idealurilor creative genereaza identificarea unor personificari ale elementelor definitorii ale naturii umane. Aceste personificari sunt o componenta a fiecarui gest artistic si, implicit,parte a rezultantei estetice a acestuia.

PHOTO magazine: Am inteles ca lucrati la un album de nuduri. E un proiect personal sau unul comercial?

Petru Bogdan: Intr-adevar, este vorba despre un proiect personal ce se va finaliza printr-un album de arta fotografica si o expozitie. Este un eseu critic asupra unei lipse de continut, reliefata de nevoia de intelegere si relationare prin intermediul generarii “opusilor”, a dihotomiilor de tipul viata/moarte, bine/rau, lumina/intuneric, alb/negru…

PHOTO magazine: E greu sa transpui un brand din comercial in arta? Va simtiti incorsetat in vreun fel, dirijat, limitat la anumite reprezentari cand sunteti solicitat pentru un proiect comercial?

photo_magazine_sept_2009_02

Petru Bogdan: Arta poate fi un mijloc de comunicare a orcarui tip de mesaj datorita interactiunii emotionale cu publicul. Transpunerea valorilor unui brand in mesaj artistic are de cele mai multe ori un efect benefic asupra comunicarii acestora, dar numai inconditiile intelegerii naturii procesului creativ de catre toate partile implicate. O fotografie comerciala in care este prezentat un produs va transmite calitati ale acestuia ce vor fi permanent supuse relativizarii prin “gustul” celer ce privesc acea fotografie. Pe de alta parte, fotografia artistica a aceluiasi produs porneste de la ideea de a transmite “tentatia” de a crea in privitor dorinta de a interactiona cu acel obiect-produs.

Mesajul artistic poate parea mai incarcat de ambiguitate decat cel comercial, dar, atunci cand gusturile nu se discuta, tantatia este un subiect universal uman. Pentru a avea forta, mesajul artistic trebuie sa fie in primul rand autentic. In acest context, consider ca limitarile acceptabile, impuse celui ce isi asuma aceasta transpunere, se reduc la nevoia de acceptare si interiorizare a valorilor esentiale ale brand-ului.

PHOTO magazine: Exista o asa numita “fashin-victim” femeia consumista ultra-pasionata de moda, cosmetice si gadgeturi? Sau e inca devreme sa se vorbeasca la noi despre o astfel de tipologie?

Petru Bogdan: Orice tendinta sociala pronuntata are capacitatea de a deveni caracteristica sociala a unei perioade si orice caracteristica sociala evidentiaza in timp “victime”. Implicit, o societate cum e cea contemporana, cu a sa obsesie pentru artificialul estetic, contine premizele existentei unor “fashion-victims”. Cred insa ca la noi rezultanta acestor premize nu este determinata atat de pasiunea fata de moda, cat mai curand de o dorinta exagerata a apropierii de un exclusivism partial si impersonal.

PHOTO magazine: La ce lucrati acum? Ce proiecte aveti pentru viitorul apropiat?

Petru Bogdan: “Anima mea” este titlul proiectului de expozitie la care lucrez in prezent si pe care sper sa il pot prezenta in primavara anului viitor. Conceptul porneste de la opera “La Traviata”, in ideea descoperirii interactiunii societatii actuale cu valorile clasice ale creatiei artistice printr-un spectacol in care invitatii pot deveni, simbolic, un “personaj colectiv” ce se identifica cu cel din opera. In albumul de arta de la care porneste acest spectacol, trei personaje parcurg drumul devenirii pentru a recrea intr-o simbolica naratiune fotografica personajul Violetei Valery, ajungand in final sa isi constientizeze si autodefineasca absolutul propriei imagini.

Leave A Comment